Programy realizowane w I półroczu roku szkolnego 2022/2023

 

  • Ogólnopolski Program Ekologiczny „Kubusiowi przyjaciele natury”, klasa II b, odpowiedzialna: Rumin Przemysława.
  • Ogólnopolski Program Edukacyjny „Akademia bezpiecznego Puchatka”, klasa I a, odpowiedzialna: Białecka- Dribczak Martyna
  • Program autorski „Książka ma moc”, klasa „0”, odpowiedzialna: Sulikowska Agnieszka.
  • Program Prozdrowotny „Bezpiecznie i aktywnie w szkole”, cała szkoła, odpowiedzialni : Adamczyk Piotr, Formusiewicz Edyta.
  • Program „Mamo tato wolę wodę”, „Świat w przedszkolu”, klasa „0”, odpowiedzialna Sulikowska Agnieszka.
  • Program sportowy „Szkolny Klub Sportowy”, klasy VI,VII,VIII, odpowiedzialny Adamczyk Piotr.
  • Program sportowy Volleymania, dziewczynki klas VI, odpowiedzialna Formusiewicz Edyta.
  • Program Aglomeracja koduje na lekcjach informatyki, lekcje informatyki, odpowiedzialna: Dziuba-Małecka Jolanta.

Akcja społeczno-edukacyjna Żonkile

Cel główny: obchody 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim.

 Opis działania:

19 kwietnia przypada rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim – największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Tego dnia Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN organizuje corocznie akcję społeczno-edukacyjną Żonkile.

Ostatni przywódca Żydowskiej Organizacji Bojowej, Marek Edelman, który przeżył likwidację getta, przez lata pielęgnował pamięć o wydarzeniach z 1943 roku. Do końca życia w rocznicę powstania przychodził pod Pomnik Bohaterów Getta, by oddać hołd poległym towarzyszom. Wraz z nim przychodziło coraz więcej ludzi z żółtymi kwiatami. Akcji od początku towarzyszy hasło "Łączy nas pamięć", które podkreśla siłę wspólnoty, znaczenie solidarności, potrzebę dialogu ponad podziałami. Głęboko wierzymy, że pamięć o przeszłości jest jedną z nadrzędnych wartości, które nas jednoczą i nadają nam wspólną tożsamość – niezależnie od światopoglądu czy sympatii politycznych.

 Klasy 4-6 - materiały:

"Takich dwóch, jak nas trzech" Katarzyny Ryrych - opowiadanie. W tekście Katarzyny Ryrych odkrywamy wyjątkową historię przyjaźni trzech chłopców oraz wartość, jaką niesie pamięć.

Film animowany "Będę pisać", który opowiada o losach dwójki żydowskich nastolatków przed wojną i po jej wybuchu oraz opowiadanie "Prawdziwi przyjaciele" Marcina Szczygielskiego, autora m.in. "Arki Czasu".

 Klasy 7-8 - materiały:

Animacja "Zdążyć przed Panem Bogiem". Narracja w filmie opartym na motywach książki "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall toczy się w trzech płaszczyznach czasowych – w okresie II wojny światowej, gdzie poznamy losy młodego Edelmana: gońca szpitalnego, członka komendy ŻOB, ostatniego przywódcy powstania w getcie warszawskim; w latach 60. XX wieku, kiedy to rozwija się jego kariera lekarska w Łodzi, i wreszcie w latach 70. XX wieku – w czasie rozmów pomiędzy bohaterem a Hanną Krall opisanych w reportażu. Poszukiwanie odpowiedzi na najważniejsze pytania stawiane nam zarówno przez Reporterkę, jak i samego Edelmana będzie osią przewodnią spajającą poszczególne wątki opowieści. Podobnie jak czerwona nić…

Osoby pracujące z tą grupą wiekową będą mogły również wykorzystać do pracy z młodzieżą film "Muranów – Dzielnica Północna", stworzony na potrzeby akcji w ubiegłych latach. Materiał utrzymany jest w stylistyce youtuberskiej.

 Działania w szkole:

Marzec:

Szkolenie dla koordynatora - webinarium -  30.03.2023 roku.

Kwiecień:

1. Gazetka ścienna.

2. Plakaty promujące akcję.

3. Opis na stronie szkoły, Facebooku.

4. Zajęcia na lekcjach języka polskiego w klasach: 5,6,8a - 19.04.2023r.

5. Uzyskanie dyplomu dla szkoły za akcję Żonkile

Joanna Wieczorek 

Ogólnopolski Program Edukacyjny dla szkół "Zbieraj baterie i telefony"

Opis działania:

Szkoła została zgłoszona do Programu edukacyjnego. W placówce zostały umieszczone plakaty promujące program oraz został ustawiony w holu szkoły pojemnik na zużyte baterie. Odbyły się także pogadanki z uczniami na temat właściwego segregowania odpadów. Co jakiś czas Samorząd Szkolny przypomina o akcji - uczniowie zbierają zużyte baterie. Kiedy uzbieramy odpowiednia ilość baterii, zgłaszamy paczkę do odbioru przez Firmę Biosystem.

ZBIERAJ BATERIE I TELEFONY to długofalowy, ogólnopolski program edukacyjny dla szkół na temat prawidłowego pozbywania się zużytych baterii i telefonów komórkowych. Ze względu na znaczenie edukacji ekologicznej we współczesnym świecie, program inicjuje szereg wartościowych działań, mających na celu zapoznanie dzieci i młodzieży z wybranymi problemami z zakresu ochrony środowiska naturalnego.

Cel główny to  działania proekologiczne.

Opiekunowie programu: Jolanta Dziuba - Małecka, Joanna Wieczorek

Kampania "Akcja Menstruacja w Twojej szkole"

Opis działania:

Szkoła została objęta Programem na okres roku szkolnego 2022/2023 po zgłoszeniu placówki. Do szkoły został wysyłany dyspenser, który został umieszczony w toalecie szkolnej, z zapasem zapasem podpasek na cały rok szkolny. Gdy środki menstruacyjne się skończą informujemy o tym organizatora, który wysyła paczki z podpaskami do szkoły. Oprócz tego z dziewczynkami z klas 4-8 zostały przeprowadzone pogadanki na temat menstruacji, środków higienicznych i menstruacyjnych.

Cel głównym programu jest poprawienie komfortu życia osób uczących się. Uzyskane efekty to poprawienie komfortu życia osób uczących się, zmniejszenie skali ubóstwa menstruacyjnego wśród osób uczących się oraz przełamanie barier edukacyjnych związanych z menstruacją.

Opiekun kampanii: Joanna Wieczorek

Projekt iTeatrTVP dla szkół

Opis działania:

iTeatr TVP to możliwość uczestniczenia w wyjątkowych spektaklach teatralnych w najmniejszych nawet miejscowościach w Polsce.  iTeatr dla szkół to autorski projekt, który Telewizja Polska S.A. realizuje od 2012 roku, a którego widownia w maju 2015 roku przekroczyła pierwszy milion. Projekt oparty jest na idei promowania i przybliżania teatru poprzez realizacje transmisji spektakli z teatrów w całej Polsce wszędzie tam, gdzie dostęp do ich oferty jest ograniczony. Odbiorcami transmisji teatralnych na żywo, realizowanych przy wsparciu każdego z 16 ośrodków regionalnych Telewizji Polskiej, są uczniowie szkół i placówek oświatowych różnego szczebla, oddalonych od wielkomiejskich ośrodków kulturalnych i artystycznych (ze wsi i małych miasteczek) bez łatwego dostępu do oferty wydarzeń teatralnych.  

W ramach projektu iTeatr spektakl na żywo odbierany jest w tym samym czasie przez kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej. Udział wszystkich szkół w projekcie jest przy tym całkowicie bezpłatny.  Przedstawienia, w których wzięli udział uczniowie z klas: 5, 6:

  1. 11.2022r. - „Hachiko” z Teatru Maska w Rzeszowie.
  2. 12.2022r. - „Wielki Buzz Grow” z Teatru Pinokio w Łodzi.
  3. 03.2023r. - „Czerwony kapturek” z Teatru Lalki i Aktora w Łomży.

Koordynator projektu w klasach 4-8: Joanna Wieczorek

Projekt - Teatr w szkole

Opis działania:

Współpraca z Teatrem Regeneracja z Wrocławia, który powstał przede wszystkim ze wspólnej pasji. Zebrane doświadczenia na drogach zawodowych, zdobyta wiedza, wypracowany warsztat oraz chęć rozwoju zawodowego, osobistego i artystycznego doprowadziły do stworzenia projektu, który przede wszystkim umożliwia w pełni autorskie działanie. Zespół tworzą specjaliści – aktorzy, reżyserzy, animatorzy, instruktorzy teatralni i absolwenci wyższych szkół teatralnych.

Teatr posiada profesjonalny sprzęt (nagłośnienie oraz oświetlenie teatralne), co dodatkowo podnosi poziom artystyczny usług. Ponadto artyści , posługują się autorskimi scenariuszami.

Spektakle teatralne, które odbyły się w naszej szkole:

  1. Dnia 11.10.2022 roku odbyło się przedstawienie teatralne pt. “Inna”w wykonaniu Teatru Regeneracja z Wrocławia. Wydarzenie było przeznaczone dla uczniów z klas 4-8. Spektakl poruszał bardzo ważny temat - akceptację osób nowych, innych. 
  2. Dnia 06.03.2023 roku w naszej szkole na sali gimnastycznej odbył się spektakl teatralny pt. “Chłopcy z podwórka”. Spektakl, w wykonaniu aktorów z Teatru Regeneracja z Wrocławia, był inspirowany węgierską powieścią Ferenca Molnara pt. "Chłopcy z Placu Broni". Fabuła przedstawienia była starannie skonstruowana i dopasowana do młodego odbiorcy (klasy 4-8). Była to teatralna podróż osadzona w czasach współczesnych, pełna efektów dźwiękowych, świetlnych, a także autorskiej muzyki. Spektakl poruszał najważniejsze wartości w życiu człowieka, takie jak miłość i przyjaźń, wskazywał właściwe postawy międzyludzkie, skłaniał do refleksji, a także zapraszał do podróży w głąb siebie i chęci zmiany. Teatr Regeneracja gościł u nas już kolejny i na pewno nie ostatni raz. Młodzież bardzo chętnie bierze udział w tych przedstawieniach.  

Koordynator projektu: Joanna Wieczorek